De koelwaterpomp van de O11/21
De koelwaterpomp is een tandwielpomp met een bronzen pomphuis en deksel met boven op een vetpotje. De motor temperatuur wordt bij de vroegere modellen geregeld door middel van een regelkraan op de voorzijde van het motorblok en bij de latere O11 en O21 en de Volvo Penta C5 en C10 dmv een thermostaat.

Met een driewegkraan op het spruitstuk kan gekozen worden om het koelwater wel of niet door de uitlaat te laten stromen. Uiteraard dient tijdens bedrijf het koelwater door de uitlaat te stromen maar vlak voor het stopzetten van de motor dient men gedurende ongeveer een minuut het water om te leiden zodat de uitlaat door de motor leeg kan worden geblazen. Dit voorkomt dat er koelwater naar de uitlaat kan worden geheveld – wat uiteindelijk ook in de cilinders kan komen. Vervolgens kan de motor gestart worden terwijl de driewegkraan nog steeds op omleiden staat zodat er geen weerstand in de uitlaat is waar door de motor gemakkelijker start. (vooral 1 cilinders)

Er zijn nog volop onderdelen voor de koelwaterpomp verkrijgbaar. klik hier voor tekeningen of ga direct naar de onderdelen van de O11 en C5.

Of ga naar de onderdelen en tekeningen van de O21 en C10

 


Meer onderdelen voor Albin O11/21 en Volvo Penta C5/10

Keerkoppeling:
Beide modellen hebben precies dezelfde oliebad keerkoppeling. De eerste modellen, Albin motor O1 en O2, hebben een vet gesmeerde keerkoppeling hiervan zijn geen tekeningen meer. Ook is er een versie met een aangebouwde slinger en die slinger staat wel op alle tekeningen. Ga naar tekeningen of naar onderdelen van het huis van de keerkoppeling of voor het inwendige naar tekeningen of onderdelen.

Noot van de Albin Motor Specialist
Gebruik in de keerkoppeling en in de motor SAE30 monograde motorolie. Bij gebruik van multigrade olie zal de keerkoppeling onherroepelijk gaan slippen.

Startmotor/Dynamo:
Er zijn diverse uitvoeringen; vliegwielhuis met startmotor en losse dynamo en een dynastart uitvoering.

Let op: Het monteren van een wisselstroom dynamo op deze motoren is vaak niet mogelijk omdat de dynamo te veel vermogen trekt om stationair goed te kunnen blijven lopen.

Service:
Voor de jaarlijkse servicebeurt van de Albin O11 en de Albin O21 hebben we de meest voorkomende artikelen die u bij een winterservice of motorbeurt nodig bent samengevat in de rubriek O11 service en O21 service