Albin O41 / O411 Koelsysteem

Albin O41 Koelsysteem

De koelwaterpomp van de O41 / 411 is een tandwielpomp met een bronzen pomphuis en deksel met boven op een vetpotje. De motor temperatuur wordt bij de vroegere modellen geregeld door middel van een regelkraan op de bovenkant van de cilinderkop en bij de latere modellen dmv een thermostaat.

Albin O41
Albin O41

Met een driewegkraan op het spruitstuk kan gekozen worden om het koelwater wel of niet door de uitlaat te laten stromen. Uiteraard dient tijdens bedrijf het koelwater door de uitlaat te stromen maar vlak voor het stopzetten van de motor dient men gedurende ongeveer een minuut het water om te leiden zodat de uitlaat door de motor leeg kan worden geblazen. Dit voorkomt dat er koelwater naar de uitlaat kan worden geheveld – wat uiteindelijk ook in de cilinders kan komen. Vervolgens kan de motor gestart worden terwijl de driewegkraan nog steeds op omleiden staat zodat er geen weerstand in de uitlaat is waar door de motor gemakkelijker start.

De koelwaterpomp van de O41/411

De tandwiel pomp is bijna onverwoestbaar en bij voldoende smering slijt deze nauwlijks. Belangrijk zijn de 2 keerringen in de pomp waarbij de ring in het pomphuis lastig te vervangen is. Om de mee-nemer van de as te demonteren is men speciaal gereedschap nodig. Als Albin motor specialist raad ik u aan dit werk door ons uit te laten voeren.

Onderdelen

Klik hier voor de onderdelen-nieuw en tekeningen van de “nieuwe” waterpomp van af motornummer 26457 en hier voor de onderdelen-oud en tekeningen tot aan motornummer 26456

Voor de onderdelen en tekeningen van de koelregelkraan en driewegkraan kunt hier klikken

De onderdelen en tekeningen van de thermostaat vind u bij de cilinderkop met thermostaat

Noot

Noot van de Albin Motor Specialist;
Smeer de waterpomp elke dag maar niet te veel. Gebruik waterpompvet bij voorkeur EP3. Meer info over de service voor deze motor en alle componenten
De producten voor motorservice vind u onder Service O41/411