Albin O22

FJB10 Keerkoppeling O22 / AD21

FJB10 Keerkoppeling O22/AD21

FJB10 keerkoppeling staat voor FjaderBackslag10 letterlijk vertaald “verenkeerkoppeling” Deze koppeling is gebruikt voor de laatst ontwikkelde Albin Motoren AD21 en O22.

Zowel de Albin motor O22 en de AD21 zijn uitgevoerd met deze keerkoppeling. Echter is er voor de dieselmotor een uitvoering met reductie van 2,05:1 en een 1:1 uitvoering, de O22 heeft alleen een 1:1 uitvoering. Het unieke schakel mechanisme maakt het mogelijk om een 1-handelbediening toe te passen. 

ad 21 keerkoppeling

Werking van de Keerkoppeling


In het huis van de keerkoppeling zit een binnenwerk het zogenaamde tandwielhuis met omkeer tandwielen. In het tandwielhuis zitten een ingaande as en een uitgaande as, een grote veer klemt de ingaande as aan het huis verder kan de uitgaande as alleen draaien als de ingaande as niet aan het huis geklemd zit. De ingaande as van het tandwielhuis wordt door middel van een 2e veer aan de krukas gekoppeld of in neutraal-stand losgekoppeld. Het tandwielhuis draait in de neutraal dus stand niet, schakelt men naar de vooruit dan wordt door middel van een klemveer het tandwielhuis aan de krukas gekoppeld en draait de as en dus het tandwielhuis mee.

Het koppelen en ontkoppelen van de veren geschied dmv de COMMANDEUR.  Aan het eind van de klemveren zit een nok en de commandeur blokkeert dmv stiften deze nokken waardoor de draaiende beweging wordt gestopt. Stopt men de draaiende beweging van de koppelingsveer dan staat de motor neutraal. Stopt men de beweging van de “achteruit veer” dan stopt het draaien van het tandwielhuis en koppelt de ingaande as los van het tandwielhuis en zullen de omkeertandwielen de uitgaande as aandrijven maar dan tegen gesteld. (overigens alleen als de motor in de vooruit staat).

Klik hier voor de onderdelen en tekeningen van de keerkoppeling en voor de commandeur oud of nieuw

Commandeur

De commandeur koppelt met de lange stift de kleine klemveer om de KK neutraal te zetten of aan te laten grijpen.
En met de korte stift kan de grote veer worden gekoppelt of ontkoppelt zodat de boot vooruit of achter  vaart.
Hiernaast is het nieuwe type afgebeeld.

Flexibele Koppeling

flexibele koppeling albin

Gebruik bij deze keerkoppeling altijd een Flexibele koppeling tussen de Keerkoppeling en de schroefas niet alleen vangt deze koppeling onvolkomenheden in de uitlijning op maar ook dempt de Albin motor koppeling de schakelmomenten. Namelijk bij het schakelen naar de achteruit wordt de koppeling eerst vooruit geschakeld en dan pas naar achteruit. Dat is heel goed te zien omdat de schroefas eerst een deel van een omwenteling vooruit gaat en dan de andere kant op. Het binnenwerk met de omkeertandwielen moet dus tot stilstand komen en dat geeft een behoorlijke klap. dit wordt dan ook gedempt door de flexibele koppeling. Hierbij is het ook belangrijk alleen bij een laag toerental te schakelen.

Welke Olie

 

Wat zeker belangrijk is bij de keerkoppeling van de Albin motor O22 en AD21 is het gebruik van monograde motorolie. De koppeling wordt namelijk gesmeerd met de motorolie en een multigrade motorolie zal onherroepelijk slippen veroorzaken. Dus Gebruik GEEN Multigrade olieen en zeker geen synthetische.

Gebruik bv Eurol Nautic SAE30 deze producten zijn te vinden bij service AD21  of service O22

Eurol Nautic s30 monograde

Slippende Koppeling Probleem

Een slippende keerkoppeling kan worden veroorzaakt door:
*) Smeerolie probleem namelijk gebruik van multigrade olie ( noot hierboven)
*) Vervuiling / sludge in de olie; spoel dan de motor met spoel olie. ( meestal niet afdoende)
*) Slijtage aan de klemvlakken van de koppelingsveren.; revisie is dan noodzakelijk