De geschiedenis

De geschiedenis van Albin gaat terug naar 1900. In dat jaar begint Albin Larsson in Kristinehamn (een stad aan het grootste meer in Zweden) een bedrijf dat zuigerpompen produceert. De eerste benzinemotor, die hij samen met zijn zoon Erik ontwerpt, komt in 1906 in productie. Nadien zouden er nog vele duizenden motoren volgen van verschillende typen en voor allerlei doeleinden. Ook voor schepen. Tot 1973, als aan de productie van complete Albin motoren een einde komt. De modellen O-11 en O-21 worden nadien nog door Volvo Penta op de markt gebracht (als type C5 en C10), maar na een tijdje is ook dat voorbij. Kwam daarmee een einde aan een tijdperk? Ja en nee. Nieuwe Albin motoren worden er weliswaar niet meer gemaakt, maar toch is het merk nog springlevend. Dat is mede te danken aan Gösta Fors en diens schoonzoon Stefan Ström, de beide eigenaren van het bedrijf Fors Marin. Want dat nam in 1995 van Albin Componenta, dat tot dan de onderdelen voor de Albin motoren produceerde, de naam Albin Spareparts en de complete voorraad over. Over de hele wereld tref je tot op de dag van vandaag nog Albin motoren aan in vele duizenden boten van de meest uiteenlopende typen. Fors Marin heeft zich ten doel gesteld deze motoren te laten doortuffen, zodat de eigenaren van deze boten op hun Albin kunnen blijven vertrouwen.