De SEM MAGNEETONTSTEKING

SEM EY 2R 36De SEM magneetontsteking is eigenlijk gewoon een dynamo welke zelf stroom opwekt dmv een spoel en een magnetisch veld. De spanning wordt met een koolborstel overgebracht naar een koperen ring. Deze ring heeft een onderbroken gedeelte waardoor er beurtelings spanning op de kabels komt te staan welke aan twee andere koolborstels zijn verbonden als de puntjes openen.

Een veel voorkomend probleem is het doorslaan van de spoel in de magneet ontsteking. Na jaren van trouwe en betrouwbare dienst komt er een moment dat ook de ontsteking revisie behoeft. Voor velen is de magneet ontsteking een ondoorgrondelijk kastje. De werking is echter heel simpel, namelijk het werkt net als een fietsdynamo en wekt stroom op dmv. een magneet en een spoel. Uiterst betrouwbaar en je hebt geen accu nodig. Helaas zijn geen originele nieuwe onderdelen meer voor de SEM magneten verkrijgbaar! Dus worden de nog bestaande exemplaren door ons gereviseerd of liever gezegd gerestaureerd. Wij bieden deze volledig gereviseerde ontstekingen aan met een nieuw gewikkelde spoel, opgesterkte magneet, gereviseerde impuls starter, vernikkelen van de metalen delen, parelen van de aluminiumdelen, nieuwe condensator en koolborstels, geïsoleerde collector. Naar de SEM onderdelen O11/O21

 Noot van de Albin Motor Specialist:
Vaak is het onder de motorkap nat en vochtig in een boot demonteer daarom tijdens de winter uw ontsteking en bewaar die op een droge plaats. Reinig in het voorjaar de puntjes voor een probleemloos vaarseizoen.

AFSTELLEN VAN DE ONTSTEKING

Controle of ontsteking op tijd staat;
1-      Bougies er uit en aat door een dunne lange schnsluiten op de kabels. (nooit laten vonken zonder bougies)
2-      Controleer of de ontsteking op tijd staaroevendraaier op een zuiger te zetten en draai het vliegwiel rechtsom. Als de zuiger het bdp bereikt dan moet er een vonk zijn. Dus niet 1 cm er voor of er na!

Op tijd zetten van de ontsteking;
1-      Indien de ontsteking niet op tijd staat dan demonteren.
2-      Zet nu de achterste (cilinder 1) in bdp
3-      Neem het deksel van de puntjes weg
4-      Houd de ontsteking horizontaal op je linker hand.
5-      Draai met rechts het tandwiel naar rechts totdat je tegen de veerdruk van de impulsstarter komt.
6-      draai de ontsteking op zijn kop nog steeds het tandwiel tegen de veerdruk houdend en draai dan het tandwiel een fractie terug zodat de veerdruk wegvalt en draai nu het tandwiel iets verder totdat de puntjes liften.
7-      Zoek exact het punt op waar de puntjes liften.
8-   Schuif nu voorzichtig  de ontsteking in de motor en houd rekening met de schuine vertanding van het tandwiel.
9-   Draai de 2 bevestigingsmoeren handvast en herhaal de controle procedure
10-   Controleer of de bougies vonken bij de juiste cilinder.

Belangrijk is dat je ontsteking vonkt in het bdp